keskiviikko 7. marraskuuta 2012

Verkkokaupassakin rymsteerattiin

Verkkokauppani on ollut pystyssä kohta puoli vuotta. Ihme ja kumma, täydellisestä mainostamattomuudesta huolimatta siellä on ollut jonkin verran asiakkaita. Olen rummuttanut verkkokaupasta vain Facebookissa ja vähän myös täällä blogin puolella. Markkinointiin pitäisi ehdottomasti panostaa enemmän.


Nyt sain mietittyä ja järjesteltyä verkkopuotinikin uudestaan. Ulkoasu ei ihan hirmuista muutosta kokenut, mutta kaikki on nyt kammattu läpi ja päivitetty.

Verkkopuoti on ehdottomasti tärkeä lisäpalvelu asiakkaille. Tallipihan puodilla siitä usein kysytään, varsinkin kun iso osa asiakkaista on turisteja. Verkkopuodista onkin pelkästä suomenkielisyydestä huolimatta tehty ostoksia Ranskaan asti.

Ihan ongelmatonta ei ole, kun tuotteeni ovat varastoissa erillään puodilla ja työhuoneella, 55 km päässä toisistaan. On selvää, ettei yhden verkkokaupasta tilatun magneetin takia kannata ajella tuon matkan päähän sitä hakemaan. Muutamassa päivässä postitus tuotteelle kuin tuotteelle on kuitenkin onnistunut, joten tästä en aio jatkossa murehtia. Jos toimitusaika venyy useampaan päivään, ilmoitan asiakkaalle sähköpostilla.

Yksi murheenkryyni on ollut tuotteiden painon mukaan päivittyvät postikulut. Niiden kanssa meinasin tulla hulluksi, varsinkin kun Itella päivittelee hinnastoaan suuntaan jos toiseenkin jopa useamman kerran vuodessa. Tuotteiden postitus ei ole ihan pikku juttu, kun lähin posti 25 km päässä ja lähimmälle postilaatikollekin on matkaa 12 km. Postitettavat tuotteet pitää myös pakata johonkin ja pakkausmateriaalitkin maksavat. Koko kauppa päivityksineen, tuotteiden pakkaamisineen ja toimituksineen nielee myös työaikaa. Nyt päädyin monen muun verkkokaupan mukaiseen ratkaisuun ja kiinteisiin toimituskuluihin. Kirje tai maksikirje kulkee 2,95 eurolla ja paketti 7,90 eurolla. Tämä ratkaisu säästää minut varmasti monelta harmaalta hiukselta, toivottavasti se selkiyttää asiakkaidenkin ostotapahtumaa. Aika näyttää, kuinka tämä ratkaisu toimii.

Olen ollut myös luvattoman laiska päivttämään tuotteita puotiin. Nyt pyhitin kaksi työpäivää vain ja ainoastaan verkkokaupan ajan tasalle saattamiseen. Tuntuupa mukavalta, kun sain sen tehtyä!

Joulusesonki on alkamassa, joten avasin verkkopuotiin Joulu-kategorian. Siellä on joulutuotteista särkymättömimpiä, niitä joiden postitus onnistuu helposti. Tallipihan puodilla tuotteita (muitakin kuin jouluisia) on lisää.

Käykäähän kurkkaamassa nettipuotiin, vaikkapa tästä linkistä! Olisin hirmuisen kiitollinen, jos saisin tähän postaukseen palautetta verkkokaupastani: miltä vaikutti, tykkäsitkö, oliko sekava vai selkeä... Mitä vain mieleen kurkistuksesta juolahti!

EDIT 8.11.-12:
Verkkokauppa meni illalla tunniksi nurin, mitä en ole huomannut sen aiemmin tehneen. En tiedä, onko tällä ja Facebook-linkityksellä yhteyttä. Odotellaan Valmiskaupan tuen vastausta. Pääasia on, että kohtuullisen pian illallakin toipui ja nyt toimii taas.

4 kommenttia:

Mieli kirjoitti...

Oikein kivalta vaikutti! Selkeä ja mielestäni tarpeeksi informatiivinen, visuaalinen ilmekin viehätti! :)

Salla kirjoitti...

Tykkäsin! Selkeä on ja ulkoasu jotenkin niin kaunis.

Anonyymi kirjoitti...

Hei! Sivusto on kaunis ja selkeä, ja taisin jo löytää tilattavaakin...

(Saako ammatikseen pilkkua viilaava mainita yhden pikkujutun : ) Yhdyssanat on moniosaisissa nimissä vaikea kirjoittaa oikein, eikä se useimpien (esim. asiakkaiden) mielestä varmaan ole tärkeääkään. Silti yllättävän moni panee yhdyssanaongelmat merkille. Jos siis saan ehdottaa, yhdyssanat voisi vielä panna kuntoon: Maatuska-korvakorut, Tontut ja possut -paperikoriste.) - Anna

Jasmiina kirjoitti...

Kiitos, kiitos kommenteista!

Hyvä muistutus, itsekin olen kielinatsi joissain asioissa, mutta toisille taas näemmä aivan sokea :D